Śpiąca Królewna?!

 

zegarChcesz być piękna, szczupła, zdrowa i wesoła? Receptą na powodzenie jest odpowiednia ilość snu. Dłuższy sen zapewni Ci komfort psychiczny w ciągu dnia sama przekonasz się, że wzrośnie efektywność wykonywanej przez Ciebie pracy. Poczujesz jak tryska z Ciebie energia, dzięki czemu będziesz szczęśliwsza.

Z drugiej strony musisz pamiętać, że zbyt długi sen może powodować podobne objawy do jego deficytu. Zatem należy znaleźć złoty środek w  czasie, jaki przeznacza się na sen. Powinnaś spać tyle, ile potrzebujesz żeby się wyspać. Zapotrzebowanie na sen jest cechą indywidualną. Zależy od wieku. Wraz z wzrostem lat zmniejsza się potrzeba nocnego odpoczynku. Minimum biologiczne wynosi 5 godzin, jednak w przedziale wiekowym 20-30 lat zalecane jest 7-8h snu, żeby organizm mógł prawidłowo funkcjonować i żeby jego wydajność była największa.

.

Istnieje także odwrotna zależność pomiędzy natężeniem światła a ilością snu, dlatego też dłużej sypiamy w zimę, kiedy dzień trwa krócej.

Serotonina jest „hormonem szczęścia’’ wytwarzanym w mózgu z aminokwasu – tryptofanu znajdującego się w produktach białkowych. Jej działanie, między innymi reguluje długość snu i zapobiega bezsenności. Aby zwiększyć ilośćtryptofanu w mózgu należy zwiększyć spożycie węglowodanów, przede wszystkim złożonych (kasze, razowe pieczywo rośliny strączkowe) które blokują działanie innych aminokwasów i jednocześnie zapobiegają niedoborom serotoniny. Dzięki odpowiednio zbilansowanej diecie możesz zapobiegać zaburzeniom snu lub problemom z zasypianiem.
Żeby sen był mocny i nieprzerwany podejmuj trening fizyczny przed pójściem spać, który na skutek wysiłku umożliwi Ci szybkie zaśnięcie.

Przewlekły niedobór snu powoduje szereg dolegliwości. Począwszy od zaburzeń koncentracji, uczucia zmęczenia, osłabienia organizmu,  prowadzących w  następstwie do depresji i zwiększenia podatności na infekcję. Niejednokrotnie może przyczynić się do przyrostu masy ciała oraz do złego wyglądu zewnętrznego, czego oczywiście byś nie chciała. Bladość i worki pod oczami raczej nie są pożądanym efektem kobiet dbających o swój wygląd. Niewyspanie wpływa na obniżenie samooceny jak również powoduje brak pewności siebie... Również ważnym czynnikiem składającym się na efekt wyspania jest regularność w chodzeniu spać. Należy pamiętać, aby sen był pojedynczym epizodem w ciągu doby, żeby nie dzielić go na poszczególne części dnia.

Istnieją dowody, że osoby które wcześniej chodzą spać i poświęcają na tę czynność więcej czasu – żyją dłużej. Zatem czy warto rezygnować z długiego siedmio-, ośmio- godzinnego snu?
Zatem życzę Ci spełnienia snów :)

rejestruj2