Wzrost odporności = wzrost wydajności

 

jesienNadeszła jesień. Pogoda niejednokrotnie płata nam figle a nasz układ odpornościowy zostaje wystawiony na ciężką próbę przetrwania. Dobrze wiemy, jak trudno jest skupić się na pracy gdy nasza odporność spada, a my stajemy się bardziej podatni na zakażenia.

Najlepszym rozwiązaniem jest profilaktyka. Nasze babcie i mamy zawsze dbały o to abyśmy ciepło ubierali się w chłodne dni i w tych poglądach miały wiele racji. Poza ochronnymi czynnikami zewnętrznymi warto zwrócić uwagę na czynniki wewnętrzne. Możemy stawić czoło wyzwaniu i zmobilizować siły obronne organizmu stosując właściwą dietę.

Oto cenne wskazówki dietetyczne…

Przede wszystkim musimy zadbać o regularność posiłków. Staraj się dobrze zaplanować swój jadłospis. Całą pulę produktów przeznaczonych do konsumpcji w ciągu dnia należy podzielić na pięć posiłków i regularnie spożywać co 3 godziny. Ważne jest aby posiłki były pełnowartościowe, obfitujące w warzywa i owoce. Śniadanie powinno stanowić podstawę codziennej diety. Istotne jest spożywanie go w domu, przed wyjściem do pracy, w spokoju i skupieniu. Jeśli spędzasz w pracy osiem godzin, jedz tam dwa następne posiłki a dwa ostatnie w domu.

• Produktami, które wzmocnią Twój układ odpornościowy są między innymi te, które zawierają pełnowartościowe białko. W ich skład wchodzą aminokwasy konieczne do produkcji przeciwciał zapewniających organizmowi ochronę. Znajdują się one w mięsie, rybach i roślinach strączkowych.

• Dbaj o to, aby Twoja dieta obfitowała w warzywa i owoce. Są one źródłem antyoksydantów, które walczą z wolnymi rodnikami i podnoszą odporność. Sięgaj po czerwone i fioletowe owoce, gdyż im są one ciemniejsze, tym zawierają więcej antyoksydantów.

• Przed infekcjami organizm chroniony jest również przez pożyteczne bakterie. Po chorobie leczonej antybiotykami lub na skutek niewłaściwego odżywiania się bakterie te ulegają zniszczeniu osłabiając układ odpornościowy. Aby temu zapobiec powinnaś spożywać przetwory mleczne zawierające żywe kultury bakterii tzw. probiotyki.

• Wybieraj tłuszcze pochodzenia roślinnego, najlepiej oliwę z oliwek i olej rzepakowy oraz kwasy omega-3 znajdujące się w rybach, orzechach włoskich oraz pestkach dyni. Stanowią one budulec do produkcji hormonów prozapalnych.

• Pamiętaj o spożyciu odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego, którego jednym z zadań jest usuwanie toksyn, w tym substancji rakotwórczych z organizmu. Błonnik znajdziesz w warzywach, owocach oraz w ziarnach zbóż.

• Bardzo korzystną rolę zarówno profilaktyczną jak i terapeutyczną pełni czosnek. Roślinie tej można przypisać szerokie działanie lecznicze oraz poprawiające ogólną kondycję organizmu. Zawarte w czosnku składniki współdziałają ze sobą i wzmacniają między innymi układ odpornościowy. Rozgnieciony ząbek czosnku wydziela allicynę, substancję której działanie zbliżone jest do antybiotyku. Spożywany surowo może zdziałać cuda.

• Ogranicz używki. Kawa zmniejsza wchłanianie cennych składników mineralnych i witamin z przewodu pokarmowego, a alkohol w nadmiarze osłabia aktywność leukocytów chroniących organizm przed patogenami. Zrezygnuj z palenia papierosów. Dym papierosowy niszczy błony śluzowe będące pierwszą linią obrony. Na domiar tego podczas palenia powstaje duża ilość wolnych rodników, które ustrój musi zneutralizować.

• Nie zapominaj o aktywności fizycznej. Podczas ćwiczeń wydzielają się neurohormony, które mają dodatni wpływ na układ immunologiczny. Dodatkowy ruch jesienną porą taki jak spacery, może poprawić Twój nastrój i sprawić że nabierzesz chęci do życia i łatwiej Ci będzie stawiać czoła codziennym wyzwaniom.

Zadbaj o własne zdrowie, gdyż jest ono najważniejsze. Jeśli będzie Ci dopisywać, łatwiej zmobilizujesz się i zyskasz zapał do pracy. Doświadczysz uczucia spełnienia i zadowolenia z samego siebie. Każdy nowy dzień rozpocznij z uśmiechem.

 

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą diet dla każdego. Wszystkie diety opracowuje nasza specjalistka Magdalena Mlącka.

 

zamow

 

rejestruj2