Otyłość - epidemia XXI wieku

 

otylosc2Zapewne wiesz że otyłość jest jednym z najważniejszych problemów zdrowotnych w skali światowej, zwłaszcza w krajach wysoko uprzemysłowionych.

Według przewidywań Światowej Organizacji Zdrowia, jeśli utrzymają się obecne tendencje, w roku 2015 na świecie będzie 1,5 miliarda ludzi otyłych i z nadwagą (obecnie jest ich prawie miliard). Nie wygląda to najlepiej :/

Przyczyn otyłości jest wiele. Mogą być to czynniki genetyczne, patologiczne lub też wynikające z przyjmowania leków w następstwie zwalczania innych chorób. Jednakże za coraz szybszy rozwój otyłości odpowiadają przede wszystkim czynniki ekonomiczne – szerszy asortyment rynku i łatwy dostęp do produktów zawierających „ puste kalorie”, jak również czynniki psychiczne – stres, pośpiech oraz stanowczo zbyt niska aktywność fizyczna.

Otyłość jest stanem, który sprzyja rozwojowi wielu, bardzo niebezpiecznych chorób. Poważnie pogarsza przebieg oraz skuteczność leczenia wielu jednostek chorobowych, przez co przyczynia się również do skrócenia długości życia.

Główne powikłania wynikające z występowania otyłości to niedokrwienna choroba serca, nadciśnienie tętnicze, hipercholesterolemia, zespół bezdechu sennego, cukrzyca typu 2, kamica żółciowa, kamica nerkowa, dysfunkcje układu rozrodczego, zaburzenia układu moczowego, nowotwory jelita grubego, choroby układu kostno – stawowego.

Do rozpoznawania otyłości bardzo często używa się współczynnika BMI. Sami możecie obliczyć własne BMI i sprawdzić do której grupy się zaliczacie. W przypadku ludzi wyczynowo uprawiających sport, których masa mięśniowa jest duża, nie stosujemy wskaźnika, gdyż wynik byłby niewiarygodny.

BMI czyli wskaźnik masy ciała - obliczany jako iloraz masy ciała [kg] i wzrostu [m2])

< 18,5 kg/m2 niedowaga
18,5 – 24,9 kg/m2 prawidłowa masa ciała
25 – 29,9 kg/m2 nadwaga
30-34,9 kg/m2 otyłość I stopnia
35-39,9 kg/m2 otyłość II stopnia
40 kg/ m2 lub więcej otyłość III stopnia - zagrażająca życiu

Jeśli należysz do grupy osób z otyłością lub grupy ryzyka otyłości (nadwaga) powinnaś zadbać o swoje zdrowie, ograniczać produkty wysokokaloryczne, spożywać posiłki często a w mniejszej ilości, regularnie. Musisz pamiętać o dużej podaży wody (min 2 litry dziennie). Wyeliminuj słodycze i fast -foody z jadłospisu. I przede wszystkim systematycznie uprawiaj sport. Odpowiednie nastawienie oraz przestrzeganie zasad zdrowego żywienia pomogą Ci w zgubieniu kilogramów. Nie stosuj żadnych diet – głodówek, bo one Ci nie pomogą. Gwarantują jedynie efekt jojo oraz obniżenie odporności organizmu , wiec chyba nie warto...

Przede wszystkim zachęcam do korzystania z porad dietetyka. On przeprowadzi z Toba wywiad żywieniowy, wprowadzi zmiany w dotychczasowym jadłospisie, obliczy Twoje zapotrzebowanie energetyczne, jak również ułoży specjalne zalecenia.

Jeśli natomiast klasyfikujesz się do grupy osób z odpowiednią masą ciała, również nie zapominaj o prawidłowych nawykach żywieniowych. Staraj się utrzymać dotychczasową wagę. Bądźcie uważni! W dzisiejszych czasach łatwo jest ulec marketingowym namowom oraz dać się złapać w pułapkę coraz intensywniej rozwijającego się przemysłu spożywczego, nie koniecznie zdrowego...

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą diet dla każdego. Wszystkie diety opracowuje nasza specjalistka Magdalena Mlącka.

 

zamow

 

rejestruj2