Jak prawidłowo korzystać z sauny?

sauna

Wielu z nas lubi kąpiele w saunie. Jednak nie każdy wie jak prawidłowo z niej korzystać. Zapraszamy do zapoznania się z praktycznym poradnikiem. Właściwe użytkowanie to przyjemność, relaks i wiele korzyści zdrowotnych dla naszego organizmu.

1. Rodzaje

Sauna fińska (sucha) – charakteryzuje się wysoką temperaturą i względnie niską wilgotnością. Temperatura dochodzi w niej do 80-100°C (czasami do 120°C). Względna wilgotność 10 – 15%. Sauna fińska wyposażona jest w piec, pokryty kamieniami. W celu podniesienia wilgotności można je polewać wodą. Wykonana jest w całości z drewna.

Zalety: podczas kąpieli w saunie suchej nasz organizm jest odtruwany ze szkodliwych toksyn i oczyszczany. Kąpiele wzmagają odporność i hartują, poprawiają krążenie krwi, wprawiają w dobry nastrój, relaksują i rozluźniają.

Sauna parowa – charakteryzuje się łagodną temperaturą i bardzo wysoką wilgotnością względną. Temperatura wynosi od 40 do 65°C, a wilgotność względna nawet 100%. Z uwagi na niższą temperaturę jednorazowa kąpiel w saunie parowej może trwać nawet do kilkudziesięciu minut.

Zalety: dzięki saunie parowej dochodzi do rozszerzenia naczyń krwionośnych i dróg oddechowych, dokrwienia mięśni i całego organizmu, rozluźnienia i odpoczynku mięśni. Pocąc się z organizmu wydalane są substancje szkodliwe.

2. Kto może, a kto nie powinien korzystać

Osoby młode i zdrowe nie mają przeciwwskazań do korzystania z sauny.
Dzieci powinny spędzać w saunie mniej czasu niż dorośli.
Osoby po 60 roku życia powinny skonsultować się z lekażem.

Przeciwwskazania do kąpieli w saunie to:

- choroby serca i układu krążenia,
- padaczka,
- choroby nowotworowe,
- wysokie ciśnienie tętnicze,
- nadczynność tarczycy,
- kamica nerkowa,
- stany zapalne, gorączka,
- menstruacja,
- ciąża.

Kąpiele w saunie wskazane są przy:

- zapalenie zatok,
- nieżyty oskrzeli,
- nadciśnienie tętnicze pierwszego i drugiego stopnia,
- zmiany zwyrodnieniowe stawów,
- trądzik,
- atopowe zapalenie skóry,
- reumatyzm.

3. Przed kąpielą w saunie

- na saunę zabieramy dwa ręczniki i klapki (w klapkach do samej sauny nie wchodzimy),
- zdejmujemy biżuterię, zegarek, okulary/szkła kontaktowe (przedmioty te rozgrzewają się w saunie i mogą poparzyć skórę),
- myjemy dokładnie całe ciało i wycieramy ręcznikiem,
- zmywamy makijaż i inne kosmetyki, nie używamy kremów, balsamów (skóra oddycha wtedy swobodnie, pot wydalany jest na zewnątrz, a organizm jest oczyszczany z toksyn),
- włosy warto owinąć ręcznikiem, zapobiega to ich nadmiernemu wysuszeniu,
- z sauny korzystamy nago, ewentualnie owijamy się bawełnianym ręcznikiem,
- nie spożywamy obfitych posiłków, ale też nie korzystamy z sauny na czczo,
- ani wcześniej ani w trakcie nie spożywamy napojów alkoholowych (niedobór wody najlepiej uzupełniać wodą).

4. Korzystanie z sauny

Kąpiel w saunie nie powinna trwać dłużej niż 30-40 minut w trzech porcjach czasowych 12-15 minutowych (do silnego zapocenia się) z przerwami 6-12 minutowymi na zimną kąpiel i odpoczynek. Podczas kąpieli w saunie należy siedzieć na ławkach lub leżeć na pryczach. Jeśli leżymy, zalecane jest przejście do pozycji siedzącej na ok. 2 minuty przed wyjściem. Pozwoli to organizmowi osiągnąć równowagę.

Po każdym pobycie w kabinie schładzamy organizm pod prysznicem. Schładzanie zaczynamy od stóp. Przed ponownym wejściem powinniśmy chwilę odpocząć i uzupełnić płyny. Po ostatnim wyjściu odpoczynek powinien być przynajmniej dwa razy dłuższy niż przerwa pomiędzy kolejnymi wejściami do sauny.

Z sauny należy korzystać jeden raz w tygodniu, wyjątkowo 2/3 razy.

Ps. sauna to niestety nie jest obiekt do odchudzania. Co prawda po kąpieli możemy zaobserwować ubytek ciężaru ciała, ale jest on wywołany głownie wskutek utraty wody.

rejestruj2